Ani nemrkneme a je tu březen, noční můra každého podnikatele. “Zajdem na jedno?„ “Nemůžu, dělám si daně.„ Zoufalost se plíží kanceláří a zdá se, že nic nemůže zachránit lidstvo od každoročního podávání přehledu k daňovému přiznání. Průlom slibuje umělá inteligence (UI). Můžeme se v roce 2019 těšit na jednoduché daňové přiznání?

Účetnictví nás provází od pravěku

Účetnictví vzniklo jako nástroj k číselnému zaznamenávání hospodářských transakcí.
Od jeho vzniku jsme záviseli na technologii – počítadla, kalkulačky, softwary, eet pokladny. Administrace přibývá, času je stále stejně. I když nepatříte k milovníkům technologie, přenechte v blízké budoucnosti starosti s účetnictvím robotům. Čtěte proč.

Kde to jde, bude se automatizovat

Především zaběhlé procesy jako například přepisování údajů z tištěných dokladů do účetních programů čeká automatizace. Stroje lépe zvládnou úkony, které vyžadují pečlivost a stále se opakují. Zpočátku bude nad správností robotické práce dohlížet kontrolní účetní profese. Stejně tak bude člověk stát za rozhodnutími, které nejsou roboti schopni učinit – co je jaká operace, co je oprava a co zhodnocení apod.

Další zjednodušení si slibujeme v oblasti zadávání dat do počítače.
Kopírování dat a některé audity lehce zvládne umělá inteligence a člověk se zaměří na intelektuálnější úkony. Třeba jak lépe spolupracovat s IT podporou, která bude v automatizaci účetnictví hrát zásadní roli.
Stroje podle daných vzorců získají data a z nich udělají vyúčtování. Na běžný provoz vystačí méně lidí.

Kde to nejde, zůstane člověk

Nic není nemožné, ale z dnešního pohledu existují úkony, které robotům (zatím) nepřenecháme:

  • úkony spojené se znalostí dané firmy,
  • vytvoření celofiremního systému pro mzdy,
  • sestavení účetního systému,
  • kontrola práce robotů,
  • řešení náhlých problémů.

Účetní se usmívají, proč?

Automatizace nám usnadňuje práci a my se soustředíme na zajímavější úkony. Nemusíme ručně zadávat některé doklady, jednoduše si je stáhneme z cloudu a ony se automaticky spárují a zaúčtují. Cloud má kromě online účetních transakcí další výhody – tzv. machine learning může účetním poskytnout bezprecedentní vhledy do situace klienta na základě analýz v několika málo vteřinách. Dentralizované digitální účetnictví napojené na systémy a aplikace má klientovi pomoci s daty a tokem financí.

Jedním z již zaběhnutých automatických procesů je systém EDI (Electronic Data Interchange). EDI usnadňuje předávání dokladů mezi společnostmi – sjednocuje formát pro dodací list, faktury, výkazy, dovozní cla apod.
IT nám sice poskytuje lepší přehled, zároveň ale klade vyšší požadavky na naše znalosti v oblasti výpočetní techniky.

Lidé stále preferují lidi

Navzdory rozvíjejícím se technologiím a jejich každodennímu využití, ukázala studie z roku 2017, že 68 % klientů nejmenované účetní firmy upřednostňovalo možnost kontaktu s chatbotem i lidským poradcem zároveň, přestože schopnost odhadnout vývoj na trhu byla u lidí i robotů víceméně stejná.

Slibné zítřky s UI

Kolují zvěsti, že do pěti let by roboti mohli zvládnout celé daňové přiznání fyzických osob. Dobré zprávy přicházejí především ze světových technologických konferencí, kde se to chytrými mozky jen hemží.

Jednou z takových událostí je již třetí ročník Future Port Prague 2019. Umělou inteligencí a jejím dopadem na lidstvo se zabývají kapacity jako například Andreas Homrighausen z firmy WTS pro daňové poradenství v Berlíně:

Telefonoval jsem si s chatbotem, který mi zodpověděl některé daňové otázky – cestovní výdaje, stravenky, zvládnul ale i výpočet čisté mzdy.

Wolfgang Wahlster, prezident německého centra pro výzkum umělé inteligence (DFKI) tvrdí, že nejdůležitější je zdůvodňovat a argumentovat. V této oblasti je podle něj člověk stále nadřazen.

Velké firmy jako Audi, Bosch, EON a Henkel vidí ve využití UI v daňové a účetní oblasti velký potenciál. Hlavně proto, že cena surovin je určena mimojiné poplatky, daněmi a cly.

4 způsoby, jakými UI zamává se způsobem daňového přiznání

  1. Prediktivní analýzy, alias předpovědi, jsou jedním z nejřetelnějších využití UI v daňovém a účetním poradenství. UI snadněji než lidé odhalí trendy v mnoha různých daňových cyklech (roční, kvartální) a odpoví tak na otázku “Co se stane dál?„
  2. Klastrování neboli rozpoznávání vzorců a jejich zařazování jde lidem sice dobře, ale robotům lépe. Počítače jsou jednoduše rychlejší a přesnější v rozpoznávání vzorců. Navíc umí škálovat. Hodí se to například ve:
    1. firmách s podobným nastavením daní,
    2. vzorcích chování zaměstnanců nebo podniků,
    3. seskupování daňových dopadů na transakční údaje včetně daně z prodeje, kapitálového zisku, nepřímých daní a zjištění neobvyklého chování v nákladech a nákupech.

Klastrování je primární technika daňové analytiky. Machine learning tu ve své podstatě funguje jako průzkumná datová analytika, ze které často čerpáme poznatky o behaviorálních rysech jednotlivců i společností.

  1. Virtuální pordpůrný systém (Siri, Alexa, Watson, Google Home) asistuje účetním nápovědou na složitější otázky a komplexní problémy. Řídí ho umělá inteligence.
  2. Zpracování přirozeného jazyka pomáhá zautomatizovat rozpoznání významu v textu. Jinými slovy UI dokáže interpretovat lidskou řeč. Používá se v jazykových nástrojích a konverzačních rozhraních. Ve světě daní přináší zjednodušení a zrychlení zpracováním velkého objemu textových dat a kultivací smyslu textů za účelem pomoci daňovým poradcům.

Hledá se rovnováha mezi lidskými schopnostmi a moderní techhnologií

Co si z toho máme odnést? Že chytré technologie jsou tu od toho, aby pomáhaly malým účetním. Získaný čas tak mohou vložit do zlepšení jejich služeb, posílení důvěry ve finančním horizontu klienta a získání znalostí pro udržitelný rozvoj jeho podnikání.

Procesování milionů transakcí během sekund už není sci-fi. UI v blízké budoucnosti přinese revoluci v daňovém světě.

V případě zájmu o naše služby nás neváhejte kontaktovat. Velmi rádi vám poradíme. Poskytujeme daňové poradenství a další účetní služby.