Účetní kancelář a elektronický podpis jsou dobrý páreček
Co je to elektronický podpis?
Elektronický podpis, nebo také zaručený podpis, digitální podpis a další jsou nesprávné výrazy pro kvalifikovaný certifikát. Jde o specifická data, která v počítači nahradí vlastnoruční podpis fyzické osoby. Pravidla kvalifikovaného certifikátu ošetřuje zákon 227/2000 Sb. O elektronickém podpisu. V zákoně je rozlišován elektronický podpis identifikující fyzickou osobu a dále elektronickou značku, která slouží k prokazování se právnických osob (připomíná firemní razítko).
Mimo kvalifikovaný certifikát se můžete setkat také s komerčním certifikátem, který je určen pro skupiny osob a je určen k bezpečnému přihlašování. Jde například o certifikát získaný od banky za účelem přihlašování se do internetového bankovnictví. Komerční certifikát státní správa neuznává automaticky. Obě strany se musí na jeho použití dohodnout.
Jak kvalifikační certifikát využijete v komerční sféře
Tato část je věnována praktickému použití kvalifikovaného certifikátu na úkor vlastní technické podstaty. Běžní uživatelé řeší pouze to, jak certifikát využít a co umí. Pro ty, kdo se zajímají o technickou stránku je mnoho informací na internetu.
Kvalifikovaný certifikát lze využít jako velkého pomocníka především pro podnikatele – fyzické osoby, které nevyužívají datovou schránku. Pro právnické osoby, které využívají datovou schránku, je kvalifikovaný certifikát vhodný tam, kde má společnost s.r.o. větší počet jednatelů. Veškeré dokumenty odesílané i přes datovou schránku je pak vhodné opatřit kvalifikovaným certifikátem konkrétního jednatele.
Praktické využití nejen pro účetní kancelář:
Jak z názvu vyplývá, lze jej využít jako elektronický podpis pro:
- a) E-mailovou komunikaci – e-maily můžete Kvalifikovaným certifikátem podepisovat i šifrovat
- b) Podávání daňových přiznání přes portál EPO – některá daňová přiznání je povinné či dobrovolné podávat elektronicky. Použít k tomuto účelu můžete datovou schránku, jejímž prostřednictvím se přiznání zasílá jako soubor ve formátu xml nebo přes portál finanční správy zvaný EPO. Zde můžete přímo daňové přiznání vyplnit. V případě využívání účetního programu lze odeslat i přes portál soubory xml a pro přiložení podpisu použít kvalifikovaný certifikát.
- c) Elektronické podepsání PDF dokumentů pro podepisování smlouv či jiných dokumentů. Dokument podepsaný KC je stejně hodnotný jako dokument opatřený ověřeným podpisem.
- d) Další způsoby využití kvalifikovaného certifikátu:
- Přehled příjmů a výdajů OSVČ
- Přihlášení a odhlášení nemocenského pojištění
- Elektronická komunikace se státní správou a městskými i krajskými úřady
- Při komunikaci se zdravotními pojišťovnami
- Podání žádosti o sociální dávky
- Podání žádostí o dotace z fondů EU
- Podpis faktur
Kde kvalifikovaný certifikát získám?
O certifikát si musíte zažádat u poskytovatelů certifikačních služeb. Kvalifikovaný certifikát slouží pro komunikaci se státní správou, ale mohou ho poskytnout pouze akreditované certifikační autority. Tyto autority musí splňovat přísná kritéria, především z oblasti ochrany osobních údajů. V současné době certifikáty poskytují tři subjekty:
Seznam akreditovaných certifikačních autorit spravuje Ministerstvo vnitra.
V případě zájmu o naše služby nás neváhejte kontaktovat. Doufáme, že jsou vám tipy, jak ušetřit, užitečné. Podněty k dalším tipům nám pište na plzen@dane-bily.cz nebo Facebookovou stránku.